Pizzamuffins

8 Mar

Det är mycket ätbart just nu i bloggen, men jag lägger upp ett recept till för er som är intresserade. Jag har nämligen haft en mycket välbehövlig vilohelg, och det innebär ofta lite pyssel i köket. Under veckorna är det mannen som står för matlagningen men jag trivs egentligen i köket, även om det blir mer bakning när jag är i farten. Imorse vaknade vi tidigt och parkerade oss i soffan för att titta på starten av Vasaloppet. Då fick jag för mig att det var en toppenidé att baka frukostmuffins. Jag hade tänkt mig en sconesvariant att äta med marmelad och ost men Robin ville hellre ha en pizzavariant, och så fick det bli!

IMG_7842.JPG

Recept för ca 12 st

5 dl mjöl (jag hade bara vetemjöl men någon dl grahamsmjöl hade nog varit gott!)
1 dl havregryn
3 tsk bakpulver
2 dl creme fraiche
2 ägg
1 dl mjölk
1 dl olja
1 tsk salt
2 msk oregano
2 dl riven ost
200 gram hackade rökt skinka

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa ihop ägg, mjölk, creme fraiche och olja. Blanda ihop till en smet och tillsätt kryddor samt skinka och nästan all ost. Fördela i muffinsformar och strö över den sista osten. Grädda i ca 17 minuter, 200 grader.

IMG_7843.JPG

Perfekt till frukost, utflykt, mellanmål eller picnic!

Lämna en kommentar