Chokladbrownie med kokos på svarta bönor (gluten- och sockerfri!)

7 Mar

Tidigare i veckan fick jag smaka en brownie toppad med banan som en av mina kollegor på St Eriksbron bakat. En gluten- och sockerfri brownie som är alldeles perfekt för alla som gillar riktigt, riktigt mörk choklad. Jag bad självklart om receptet och idag har jag bakat! En chokladbrownie med kokos gjord på svarta bönor. Yes. Svarta bönor. Black bean brownie. Det trodde jag aldrig. Jag brukar alltid baka ”på riktigt” när jag bakar, med smör, vetemjöl och socker. Men jag är öppen för att testa nya saker och det skadar inte att ha ett par nyttiga fikarecept i bakfickan. Jag måste erkänna att detta blev galet gott!

RECEPTET

IMG_7819.JPG

2 paket (380 g/st) kokta, svarta bönor
1 1/2 dl ren kakao
1 dl agavesirap
2 msk kokosolja
1 tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker)
2 msk starkt kaffe
150 gram choklad av valfri sort. Jag använde en med kakaohalt på 70 %.
4 ägg
Kokosflingor

Skölj bönorna noga i kallt vatten och mixa i matberedare till finfördelat mos. Tillsätt kakao, sirap, olja, vaniljpulver och kaffe, mixa ihop till en smet. Finhacka chokladen och rör ner. Vispa äggen i en egen skål och blanda sedan ner i smeten.
Häll kokosflingor i botten ca 20 formar och fördela ut smeten.

Grädda i ca 9 minuter, 200 grader.

IMG_7822.JPG

Servera som de är eller med tillbehör såsom tjock kokosgrädde och hallon eller kanske banan, det var också grymt gott!

IMG_7829.JPG

Ett svar to “Chokladbrownie med kokos på svarta bönor (gluten- och sockerfri!)”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Söndagsmys med glutenfri brunch | Energi och Magi! - mars 22, 2015

    […] Jag ordnade Mandelpannkakor, chiasylt med blåbär, äggröra, bacon, kycklingvingar, ost, kiwi, päron, gurka och brownies. […]

Lämna en kommentar