Smörgås med oxfilé

14 Sep

Jag åt en grym lunch nyss och jag bara måste slå ett slag för att använda och äta rester. Det är inte bara ekonomiskt och miljövänligt, det kan verkligen vara galet gott också! Jag slänger väldigt sällan mat, oftast för att det inte blir någon över och annars för att jag tar tillvara på resterna på ett eller annat sätt och vissa rester blir vekligen supergoda!

I helgen var Robin i stugan med en vän och de gjorde helstekt, lågtempererad oxilé i ugn med rotfrukter och bearnaise. Enkelt och klassiskt. Han tog med sig en bit kött och lite sås hem och idag skulle jag äta det till lunch. Hade ingen vidare lust att vänta på rotsaker i ugn så jag hittade på en alternativ variant, en varm macka egentligen, och det blev en såndär fullträff som det bara blir ibland. Det kan även bero på att jag var galet hungrig och det därför smakade helt fantastisk, men ändå. Lite inspiration att ta hand om rester kommer här!

IMG_1978.JPG

*Två skivor surdegsbröd, rostat
*Bred på en god (sötstark förslagsvis) senap
*Tjocka skivor helstek, lågtempererad oxfilé ordentligt kryddad med salt och peppar (lätt uppvärmd i micron. Det ska gå fort när jag är hungrig!)
*Tunt skivad tomat
*Riven ost

In i ugnen, högt upp på grillläget i 200 grader i ett par minuter, bara för att smälta och få fin färg på osten.

Mums!

Lämna en kommentar